Listák, amelyeket megéri megírni

Szenvedélyes listaíró vagyok. Sokkal hatékonyabbnak és eredmé
nyesebbnek érzem magamat, ha listák alapján teszem a dolgomat – legyen szó akár munkáról, akár a háztartásról, de még a szabadidőm kapcsán is előszeretettel írok és hasznlok listákat.Blog_1
Ezek az irományok segítenek abban, hogy sokkal szervezettebb legyél, ne felejts el dolgokat, ne pazarold az idődet esetleg olyan dolgokra, amelyek helyett csinálhatnál olyan dolgokat is, amiket igazán szeretnél.

Mindegy, hogy digitálisan vagy papír alapon írjuk, gyűjtjük őket, a legfontosabb, hogy használjuk is őket.

Van néhány olyan lista, amely nélkülözhetetlen…

1. Célok

A céljaink irányt adnak az életünknek, megmondják, hogy merre megyünk tovább. Nagyon hasznos, ha vannak rövid-, közép- és hosszú távú céljaink. Ezeket nem elég fejben tartani, hanem érdemes leírni őket. Rendszeres időközönkét átnézve, a célokhoz kapcsolódó feladatokat pontosan meghatározva biztosíthatjuk, hogy el fogjuk érni őket.

2. Feladatok

A időgazdálkodás, időbeosztás egyik alappillére a feladatlista. Hasznosságát nehéz lenne cáfolni. A legjobb, ha a feladatokat fontossági sorrendbe állítjuk. Csoportosíthatjuk a feladat típusa szerint – pl: intéznivalók, telefonok stb. A lényeg hogy este, vagy reggel szedd össze azokat a dolgokat, amelyeket szeretnél elvégezni az adott napon. A feladatlisták csoportjába tartozhatnak még a rutinok lajstroma – legyen szó naponta, hetente, havonta vagy évente ismétlődő feladatokról.

3. Bevételek / Kiadások

Azt tudjuk, hogy a pénz nem boldogít, azonban nélküle nehezebb boldognak lenni. Tudnunk kell, hogy mennyi a bevételünk, jövedelmünk összesen, és hogy mire mennyit költünk. Ebben is az egyensúlyra kell törekedni.

4. Elolvasandó könyvek

Évente megszámlálhatatlanul sok könyv jelenik meg, amelyek közül ki kell választanunk azokat, amelyeket elolvasásra érdemesnek ítélünk meg. Ha van egy ilyen típusú listánk, mindig tudni fogjuk, hogy melyik legyen a következő.

5. Programötletek

Péntek este átbeszéljük, hogy mivel töltjük majd a hétvégét. Egyetértünk abban, hogy mivel szép idő lesz, csináljunk valamilyen szabadtéri programot. Szuper. Hová menjünk? A múltkor olvastam valamit az interneten… Mi is volt az? A kolléganőm ajánlott egy szuper kirándulást… Nem emlékszem pontosan… Ha van egy ilyen típusú lista, amelyet folyamatosan bővítünk, egészen egyszerűvé fog válni annak kiválasztása, hogy hová menjünk azon a szép tavaszi napon.

6. Filmek, amelyeket meg szeretnénk nézni

Hasonlóan az előző ponthoz biztosan mindenki emlékszik olyan esetre, amikor valaki ajánlott egy filmet, de amikor oda kerültünk, hogy megnézzük azt, akkor már nem emlékeztünk a címére. Ilyen esetekben lehet nagyon hasznos ez a típusú lista.

Legyen tökéletes napod! – 10 reggeli praktika

Blog_BögreSzerintem, a nap egyik legfontosabb része a reggel. Itt már sok minden eldől. Ha kapkodsz, ideges vagy, máris késésben vagy, nagyon nehéz lesz pozitívvá, hatékonnyá tenni a nap hátralevő részét. Jöjjön néhány tipp, praktika, amely megalapozhatja az egész nap sikerességét, a jó közérzetet, a lelkesedést, a hatékonyságot.

1. Kelj fel időben.

Gondold át, hogy mi mindent szeretnél reggel elvégezni, számold össze, hogy erre mennyi idő kell. Az én tapasztalatom, hogy minimum 1,5 órával korábban kell kelni ahhoz, hogy nyugodtan elkészüljünk. Ez persze attól függ, hogy mi mindent teszel bele a reggeli rutinodba.

2. Felejtsd el a “szundi”-t!

Ha csörög az óra, akkor kelj fel. Ne adj magadnak még 5-10 percet. Ha kell, tedd a telefont a szoba másik sarkába. Csak az a pár másodperc nehéz, amíg eljutsz a fürdőszobáig. Nagyon egészséges, ha kialakítasz magadnak egy alvási rutint, azaz mindig ugyan abban az időben fekszel le és kelsz fel. Hétvégén is.

3. Végezz néhány nyújtó gyakorlatot.

Nem kell semmi extrém komolyra gondolni. Csak nyújtóztasd meg az izmaidat, vegyél egy pár mély levegőt. A YouTube-on rengeteg videót találsz, de elegendő a testedre hallgatni.

4. Vegyél egy frissítő zuhanyt.

Én szeretek reggel zuhanyozni. Ilyenkor más illatú, frissítő hatású tusfürdőt használok. Ez felélénkít, valahogy kedvet csinál az egész naphoz.

5. Olvass egy kicsit.

Ez elég nagy luxusnak tűnik, bevallom, még nem építettem be a reggeleimbe, de nagyon sok helyen olvastam, hogy igazán hasznos lehet. Ilyenkor nem regényre kell gondolni, hanem valami komolyabbra. Valami olyanra, amely hozzáad valamit a napunkhoz, velünk marad a gondolat egész nap. Persze mindenképpen pozitív gondolatokat válasszunk, vagy valamiféle időgazdálkodásról, önmenedzselésről szóló könyvet.

6. Halgass valamilyen kellemes zenét.

Sokkal nyugodtabbá teszi a reggelt, ha valamilyen kellemes zene szól a háttérben. Nem a rádiók reggeli műsoráról beszélek, és nem is valamiféle pörgős zenéről. Valami kellemes, lágy, megnyugtató dallamról. Olyasmiről, amelyek a szállodák reggelizőhelységeiben szoktak szólni.

7. Tervezd meg a napod.

Legjobb, ha ezt előző este megteszed, és reggel már csak átnézed a feladatlistádat. Így rögzül benned a napi program, a kötelezettségek, hogy mikor-merre kell menned. Hol lesz egy kis szabadidő, amikor beiktathatod azt, ami kikapcsol egy kicsit. Ha nem megy előző este, akkor szakíts időt erre reggel.

8. Gondolj a gyerekek igényeire is.

Te ismered őket, és tudod, hogy melyiknek mennyi időre van szüksége ahoz, hogy elkészüljön. Esetleg mi okoz neki örömet, mivel tudod az ő napját boldogabbá tenni. Az én lányomnak pédául nagyon fontos, hogy legyen kb. 10 perce olvasni reggel, mielőtt elindulunk. Neki ez kell, így az ő napja így indul jól.

9. Kezdd el a hidratálást.

Igyál meg legalább két pohár vizet, amíg elkészülsz. Sokan esküsznek a reggeli langyos citromos vízre. Ezt én még hosszú távon nem próbáltam, de nem káros, az biztos.

10. Mozogj.

Ha van rá mód, intézd el a napi edzést reggel. Így a legkisebb annak az esélye, hogy ismét egy olyan napon leszünk túl, amikor találtunk kifogást arra, hogy ma miért hagytuk ki a mozgást az életünkből. A reggeli edzés egész napra feltölt energiával.

Időtérkép – Time Mapping

Miről is beszélek?
Általánosságban elmondhatjuk, hogy a feladatlistáinkon legtöbbször azok az elvégzendő dolgok szerepelnek, amelyeket meg kellene csinálnunk, és a lehető legritkábban azok a dolgok, amelyeket el szeretnénk, vagy el akarunk végezni. Nagyon egyszerű belesodródni a mókuskerékbe, és mindenféle tudatosság nélkül végigszaladni a napokon, este pedig belezuhanni az ágyba. Sokszor sóhajtunk, hogy hogy elszaladt ez a hét, hónap, év is… Pedig sokkal-sokkal többet is ki lehet hozni a napjainkból, heteinkből, hónapjainkból.

Én hiszek abban, hogy mindig, mindenben az egyensúlyra kell törekedni. Úgy jó, ha van munkánk, szabadidőnk, vannak otthoni kötelezettségeink, de egyik irányban sem hagyjuk hosszú távon eltolódni az életünket. Természetesen vannak élethelyzetek, amikor átmenetileg felborul az egyensúly (például, ha gyerekünk születik, ha építkezünk, vagy munkahelyet váltunk), de mindig törkedni kell arra, hogy visszaálljunk, vagy megakadályozzuk a teljes eltolódást – ez szerintem még átmenetileg (1-2 hétnél hosszabban) sem egészséges.

Én most nem érzem ezt a fajta egyensúlyt, így elkezdtem valamiféle megoldást keresni, és arra jutottam, hogy kipróbálom az időtérképet (Time Mapping). Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy röviden naplózzuk, hogy mivel töltjük az időnket. Egyfajta tükröt tart elénk, és segítséget nyújthat ahoz, hogy az egyensúlyt megteremtsük, vagy visszataláljunk a prioritásainkhoz.

Tippek az időtérkép készítéséhez, használatához:

  • a térkép lehet digitális (készíthetünk egy táblázatot, vagy vannak ilyen típusú applikációk is) vagy papír alapú, attól függően, hogy hogyan élünk – otthon vagyunk, irodában dolgozunk, vagy folyamatosan úton vagyunk
  • határozzuk meg előre, hogy mely kategóriákban gondolkodunk, hiszen a lehető legkevesebb időt kellene ezzel a naplózással tölteni (munka, gyerek, háztartás stb.)
  • persze lehet az egyes kategóriákra külön térképet készíteni a későbbiekben (pl: munka), itt megtudhatjuk, hogy pontosan mivel töltjük az időnket a munkahelyünkön
  • a térképnek nem kell percre pontosnak lennie, mert nem a frusztráció a cél, hanem, hogy egy átfogó képet kapjunk arról, hogy hogyan telnek a napjaink – gondolkodjunk 30-60 perces blokkokban
  • további tényezőként figyelembe vehetjük, hogy milyen minőségben töltöttük az időt (1-5 ig osztályozhatjuk) – komolyan dolgoztunk egy projekten a munkahelyen,vagy csak böngésztünk a neten.

Az időtérkép értékelése:

  • 1-2 hetig kötelezzük el magunkat – így levonhatunk következtetéseket, például, hogy a prioritásainknak megfelelően élünk-e
  • nézzük meg, hogy egyáltalán szerepel-e a térképünkön az, amit fontosnak tartunk (pl: mozgás)

Mire jó ez az egész?

  • annak természetesen nem sok értelme lenne, hogy konstatáljuk, hogy gyakorlatilag a munka tölti ki a mindennapjainkat, semmi másra nincs időnk, esténként pedig a tévét bámuljuk
  • a cél, hogy változtassunk, és megtaláljuk a korábban említett egyensúlyt
  • érdemes kijelölni a prioritásokat, kiválasztani egy tevékenységet, és annak tudatosan megtalálni a helyét az időtérképen
  • például beírhatjuk a naptárunkba a napi edzést mint egy találkozót
  • kijelölhetjük azt az időpontot, amikor mindenképpen elhagyjuk az irodát, vagy befejezzük a munkát
  • elkülöníthetjük az “én időt” – amikor valami olyat csinálunk, ami csak rólunk szól

IMG_1597
Az én saját kísérletem:

  • úgy döntöttem, hogy saját kísérletbe kezdek, és megnézem, hogy mennyire hatékony ez a módszer
  • 2 hétig vezetem az időtérképet, 30 perces blokkokban gondolkodva
  • analóg, papír alapú módszert használok
  • célom, hogy nagyobb egyensúly legyen az életemben, sikerüljön a mindennapos mozgást beiktatni
  • a kategóriáim: alvás, rutinfeladatok, munka, család, egészség, blog
  • természetesen beszámolok az eredményekről mind az első, mind a második hét végén

Hogyan takarítsam ki a sütőt?

Azt hiszem, a konyha-takarítás egyik legnehezebb, legfárasztóbb, és valljuk be, hogy  az egyik legtöbbet halogatott feladata, a sütő kitakarítása. A szennyeződések igazán

makacsak tudnak lenni, azonban a sütő felületét is kímélnünk kell.

 

 

A feladat elvégzése 3 féle módon történhet:

  • vegyszerrel
  • vegyszermentesen
  • mázlink van, és öntisztító a sütőnk (nem vicc…nekem ilyen van)

A negyedik mód, hogy delegáljuk a feladatot, és megcsinálja helyettünk valaki más… 🙂

A viccet félretéve, először azt kell mérlegelnünk, hogy mennyire koszos a sütő. Ha rendszeresen gondoskodunk róla, akkor könnyebb a dolgunk, ha azonban csak hétköznapi, túlhajszolt háziasszonyok vagyunk, akkor több időre, és egy picit nagyobb erőfeszítésekre lesz szükségünk.

  1. A sütő vegyszermentes tisztítása

Ez a takarításnak az egyik olyan területe, ahol nagyban támogatom a vegyszerek kerülését. Próbáltam már több kereskedelemben kapható tisztítószert is, de soha nem voltam biztos abban, hogy teljesen sikerül eltüntetni a maradványait a sütőből, amikor pedig bekapcsoltam, sosem voltam biztos abban, hogy a húsba vagy a sütibe nem kerül-e a melegítés hatására egy kis vegyszer.

Ha kevésbé koszos a sütő, akkor elegendő lehet, hogy tiszta, 20%-os ecetet teszel egy szórófejes flakonba, azzal körbefújod a felületet, 10 percet állni hagyod, tiszta vizes rongyal áttörlöd, majd egy puha kendővel megszárítod.

Ha egy fokkal nagyobb a szennyeződés mértéke, akkor az ecethez tegyél szódabikarbónát, és ezt a keveréket használd a fent leírt módon.

Mindkét esetben fontos, hogy állni hagyd a felületen a szereket, mert így tudják kifejteni a hatásukat.

Ha még nagyobb, vagy makacsabb a szennyeződés, akkor almaecetet keverj össze sóval, vagy cukorral úgy, hogy pasztát kapj belőle. A sütőt langyosítsd meg, vagy ne engedd teljesen kihűlni, és vidd fel a felületre a házi készítésű súrolószert. Hagyd állni, akár egy éjszakán át. Tiszta vízzel (nedves ruhával) mosd ki, majd töröld szárazra.

Legrosszabb esetben az ecetet szalakálival keverd, és úgy használd, mint az előző pontban leírt ecet+só/cukor kombót.

2. A sütő vegyszeres tisztítása

A boltokban számtalan zsíroldó készítményt találsz, a gyengébbtől az igazán erősig. Az előző pontban kifejtettem erről a véleményem, de ez személyes “dili”, téged ne tartson vissza attól, hogy ezt a módszert válaszd. Előnye a vegyszermentes tisztításhoz képest, hogy gyorsabban fogsz eredményt elérni.

Biztonsági intézkedések, előkészületek:

  • mindig olvasd el az adott vegyszeren található útmutatót, és figyelmeztetéseket, és azokat maradéktalanul tartsd be (ez nem vicc!! maradandó egészségkárosodást szenvedhetsz!)
  • használj gumikesztyűt, védőszemüveget, maszkot (barkácsáruházban, festékboltban kapsz ilyeneket)
  • biztosítsd a helység szellőzését, nyisd ki az ablakokat, ha lehet csinálj huzatot
  • a tűzhely elé teríts újságpapírt, hogy megóvd a padlót
  • a fűtőszálat, a sütőtérben lévő világítást, az esetleges nyílásokat takard be fóliával

Végezd el a sütő tisztítását a dobozon/palackon/flakonon található használati útmutató szerint.

3. Öntisztító sütő – pirolítikus sütő (tapasztalatból mondom, tényleg működik!)

  • a működési elve az, hogy a sütő rendkívül magas hőmérsékletre felfűti magát, így a szennyeződések elégnek
  • a művelet kb. 2 órát vesz igénybe, utána a legmakacsabb szennyeződések esetén is elegendő a sütő alján összegyűlt hamut kisöpörni, majd egy nedves ruhával áttörölni
  • fontos, hogy a művelet megkezdése előtt távolítsd el a rácsokat, és egyéb felszereléseket a sütőtérből – tehát teljesen üres legyen
  • az ilyen típusú sütőben ne használj semmiféle vegyszert

Mi legyen a sütő ajtajával?

Nálam örökös probléma, hogy a zsír végigfolyik az ajtón, sőt befolyik a két üvegréteg közé. Ennek tisztításához a férjem segítségét szoktam kérni. Ő leszereli az ajtót, és két rétg konyharuhára/rongyra/rossz törölközőre fektetjük. Az üvegeket szétcsavarozza, majd én bő, langyos, mosogatószeres vízzel áttörlöm. Utána egy tapétavágó kés pengéjével eltávolítjuk a zsírpöttyöket, foltokat. Ablaktisztítós áttörlés, száradás, és kééész!

És a rácsok meg a sínek?

Két lehetőséged van:

  1. Meleg, mosogatószeres vízbe áztatod úgy, hogy ellepje  őket (például a kádba, vagy egy nagy lavórba). Néhány óra elteltével sikáld át a felületet, majd töröld szárazra.
  2. Készíts elő egy nagyobb szemeteszsákot és zsíroldót. A zsíroldóval fújd le a rácsokat, síneket alaposan, majd tedd bele a szemeteszsákba. Kösd be a zsák száját, és hagyd állni néhány órán keresztül. Utána mosd el alaposan, és készen is vagy.

A sütő szagtalanítása:

Ha igazán maximalista vagy, akkor erre is szánj néhány percet. Egy egész citrom levét keverd össze 2 dl vízzel, majd ezt a keveréket öntsd egy tűzálló tálba. Tedd be a sütőbe, és kapcsold be azt a lehető legalacsonyabb hőmérsékletre. Hagyd a sütőben párologni a citromos vizet fél órán keresztül, majd ha szükséges, töröld át a sütőt egy száraz ronggyal.

 

Takarékosság a háztartásban

A legtöbb családban bizony a nő feladata, hogy beossza a rendelkezésre álló pénzt. Tudom, hogy sokan rászorulnak, hogy minden fillért meggondoljanak. Ha te vagy olyan szerencsés, hogy erre nem szorulsz rá, akkor is jó ötlet jobban odafigyelni a kiadások – bevételek egyensúlyára. A megtakarított pénzt költheted másra…Takarékosság

Következzen 10 alapelv, amelyeket, ha megpróbálsz követni, több 10 000 Ft-ot spórolhatsz meg.

  1. Vezesd a költéseidet. két-három hónapon keresztül írd fel, hogy hol-mit költöttél. Ehhez elegendő, hogy a vásárlások során elrakd a blokkokat, majd a hét végén írd be egy táblázatba. Alakíts ki kategóriákat, és összesítsd a kiadásokat. Használhatsz egy egyszerű Excel táblázatot, de elérhetők ingyenes app-ok és programok is.
  2. Csökkentsd a kiadásaidat. A kapott adatokból kiindulva csökkentsd a nem fix kiadásaidat 10%-al. Garantálom, hogy nem fogod megérezni, viszont sokkal több maradhat a pénztárcádban a hónap végén.
  3. Tervezd meg a heti/havi menüt. Vedd figyelembe, hogy mit szeret a család, szoktál-e süteményt sütni. Gondolj a reggelire és a vacsorára is!
  4. Írj pontos bevásárlólistát. Legyen rajta minden, amire szükséged lesz a következő 1-2 hétben.
  5. Járj ugyan abba a boltba vásárolni. Így hamarosan tudni fogod, hogy mit, hol találsz, tudsz célirányosan haladni. Állj ellen a kísértésnek, ne nézelődj.
  6. Válassz saját márkás termékeket. Ezeket sokszor a márkás termékek gyártóhelyein készítik, csak a csomagolás más. Ha ez nem is így van, akkor is lehet, hogy nagyon jó minőségű termékekhez juthatsz hozzá, lényegesen alacsonyabb áron. Egy próbát mindenképpen megér.
  7. Használd ki az üzletek kedvezményt biztosító akcióit. Ezek lehetnek kuponok, vagy azonnali kedvezmények. Ha végösszegi kupon kedvezményed van, vegyél nagyobb mennyiséget az eltartható dolgokból. Azonban vigyázz!!! Csak azért, mert akciós, vagy kupon kedvezményed van, ne vedd meg – csak ha amúgy is szükséged van az adott termékre.
  8. Rendelj online. Manapság a Tesco a legnépszerűbb. Én még nem próbáltam, de rengeteg ismerősöm esküszik rá. Időt, energiát, cipekedést-pakolást spórolhatsz meg. Mivel nem sétálsz a sorok között, nem csábítanak az akciós termékek, sokkal kisebb önfegyelemre lesz szükséged.