Napi szokások, amelyek sikerhez vezetnek 1. rész

success-1909823_1920Először is érdemes önmagadban meghatároznod, hogy számodra mit is jelent a siker. Számomra a kiegyensúlyozott életet, amelyben jól érzem magamat mind otthon, mind a kapcsolataimban, mind a munkámban. A saját prioritásaim szerint élek. Fontos az anyagi biztonság is, de egyáltalán nem ez az egyetlen sikertényező. A kiemelkedően sikeres emberekben sok közös vonás van. Persze nem mindegyik igaz mindenkire, és a lista is a teljesség igénye nélkül készült, azért hasznos lehet, ha minél többet beépítesz a mindennapjaidba.

  1. Cselekedj!
    • Attól, hogy olvasunk arról, hogy milyen dolgokkal, szokásokkal, cselekedetekkel tehetnénk kiegyensúlyozottabbá az életünket, még nem fogunk előrébb jutni. Attól, hogy sokat beszélünk arról, hogy mit és hogyan szeretnénk csinálni, attól az még nem fog megvalósulni. Egyedül a cselekvéstől fogunk előrébb jutni.
  2. Élj egészségesen!
    • Bátran tehetjük a prioritásaink közé. Itt főként az egészséges táplálkozást és a rendszeres mozgást emelném ki. A mozgással kapcsolatban a rendszerességen van a hangsúly, nem az időtartamon. Már napi 15 perc rendszeres testmozgás is javítja a teljesítményt, a memóriát, csökkenti a stresszt. Nem kell konditerembe menni, egy tempós séta is elegendő. Az egészséges táplálkozással pedig elegendő energiát biztosíthatsz a szervezeted számára az egész nap során.
  3. Ne a hangulatod szerint cselekedj!
    • A legfontosabb céljaiddal kapcsolatban szedd össze az akaraterődet és a kitartásodat, és használd őket. Vedd rá magadat, hogy 15 percig foglalkozz az adott feladattal, és utána engedélyezd magadnak azt, hogy abbahagyd. Abban a 15 percben viszont csak az adott feladatra koncentrálj! Jó módszer lehet az is, ha az adott feladatot kisebb részekre, részfeladatokra, egységekre bontod, és legalább egyet elvégzel ezek közül. Azt ne engedd meg magadnak, hogy ne foglalkozz az adott feladattal, hiszen fontos számodra.
  4. Ne halogass!
    • Erről korábban már írtam itt. Egy nagyon jó technika, hogy azokat a feladatokat, amelyeket öt percen belül el lehet végezni, azokat azonnal megcsinálod. Minden feladatodról legalább nagyjából tudd, hogy mikor fogod elvégezni.
  5. Legyen a napodnak néhány sarokpontja!
    • Minden nap legyen három olyan feladatod, amelyet biztosan elvégzel. Ezeket az életed azon területéről jelöld ki, ahol változtatni szeretnél. Például, ha éppen az életmódodon szeretnél változtatni, akkor legyen a 15 perc mozgás ilyen sarokpont. Ha a gyerkőccel szeretnél több időt tölteni, akkor legyen a közös játék egy sarokpont. Ha a munkahelyeden szeretnél jobban teljesíteni, akkor onnan keress egy fontos feladatot.
  6. Tervezd meg a napodat!
    • Erről is írtam korábban már itt. A feladatlistádat szabd a saját igényeidre. Legyen a megfelelő részletességű, legyen napi, heti, havi. A lényeg, hogy segítsen Téged, és használd. Ne csak a munkát tervezd meg, hanem az életed egyéb területeit is. Hétvégén is tervezz. Olvastam egy nőről, aki még a betegsége során is tervezett, feladatokat adott magának (folyadék, gyógyszer stb.). Tervezz reggel, vagy este – mindegy. És ami a legfontosabb: nem kell azon aggódni, hogy a nap nem a terveid szerint megy tökéletesen. A feladatlista abban segít, hogy tudatos legyél, tudatosan haladj a céljaid felé. Persze, törekedj, hogy végrehajtsd amit elterveztél, de nem dől össze a világ, ha egy-egy nap nem a tervek szerint megy – ne zárjuk ki a spontaneitást az életünkből. A három sarokpontra törekedjünk mindenképpen, hiszen az a legzűrösebb napon is előrefelé visz minket.

Folyt. köv.

Reklámok

A tökéletes utazás előkészületei

luggage-1149289_1920Rögtön azzal kezdem, hogy tökéletes utazás nem létezik, nem is kell, hogy létezzen, a legtöbb utazás úgy tökéletes, ahogyan az sikerül. Én imáduk utazni, kirándulni, ismeretlen helyeket felfedezni, vagy az ismerteket újra és újra meglátogatni. Nem csak magát az utazást szeretem, hanem az előkészületeket, a szervezkedést is. Mi eddig soha nem utaztunk utazási irodával, hanem mindig magunk szerveztünk össze mindent. Ez az internet világában egyáltalán nem ördőngősség. Ebben a posztban alaplépéseket szeretnék megosztani, amelyek minden utazáshoz nélkülözhetetlenek. A lista az uticéltól függően bővíthető.

  1. Hová szeretnénk menni?
    • Rögtön egy izgalmas téma, hiszen annyi hely van a világon, amely felfedezésre vár… érdemes minél több információt összeszedni az adott helyről. Használjuk az internetet – magyar és idegen nyelvű oldalak, a YouTube, esetleg a Facebook, a fórumok mind-mind óriási segítséget jelentenek.
    • Kérdezősködjünk a barátoktól és ismerősöktől. Ők tudják a legnagyobb segítséget nyújtani, a legtöbb információval szolgálni.
    • Érdemes már ebben a fázisban egy jegyzetfüzetet rendszeresíteni erre a célra. Ez lehet digitális, vagy papír alapú, a lényeg, hogy írjunk minden információt egy helyre, és ne bízzunk abban, hogy nem fogjuk elfelejteni.
  2. Mikor és milyen hosszú időre utazunk? 
    • A mikort befolyásolja az uticélunk, és az, hogy mikor tudjuk szabaddá tenni magunkat.
    • Ez általában függ az utazásunk céljától, szabadságunk mennyiségétől, a rendelkezésünke álló pénztől, és a helytől, ahová megyünk.
  3. Mennyibe fog mindez kerülni?
    • Alapvetően mindig túl-, mint alultervezzünk, tehát inkább legyen több pénzünk, mint akár egy kicsivel is kevesebb. Természetesen ez a pont is attól függ, hogy hol és mit szeretnénk csinálni. Van egy minimális összeg, amelyből a legolcsóbb utazást hozhatjuk ki (pl: campingekben, hostelekben szállunk meg, minimalizáljuk az étkezésekre költött összegeket stb.), vagy a legnagyobb luxust (5 csillagos szálloda, a legjobb éttermekben történő étkezések) is választhatjuk. A legtöbb ember általában valahol a kettő közötti részbe tervezi az utazását.
    • A szálláson és az étkezésen kívül mindenképpen számolj a belépők árával, a közlekedés díjával és a parkolással is. Tapasztalatom szerint, ezek is elég jelentős összeget szoktak kitenni.
    • Az étkezésekre szánt pénzt úgy érdemes kiszámolni, hogy megnézzük, hogy hány étkezést kell fedeznünk (reggeli, ebéd, vacsora), és azt szorozzuk a személyek számával, és az egy étkezésre szánt összeggel.
    • Tervezzünk egy bizonyos összegű költőpénzt is – ez az igényektől függ, de ne kelljen egy fagyira nemet mondani.
  4. Gyűjts össze a szükséges pénzt
    • Nézd meg, hogy mennyi idő van még az utazásig, és az összeget oszd el a napok számával. Ha egy 400 000 Ft-os nyaralást tervezel, és van még 8 hónapod az indulásig, akkor naponta 1666Ft-ot kell megspórolnod. Honnan tudod ezt lecsippenteni? Minden nap főzöl, vagy lemondtok a napi 800 Ft-os kávéról? Ez lesz a család karácsonyi ajándéka? A saját költségvetésedet Te látod, te látod azt is, hogy min lehet megtakarítani. Az utazás költségeiből kell lecsípni, vagy egy későbbi időpontra kell halasztani azt?
    • Soha ne nyaralj hitelből!!
  5.  Tudd meg, hogy milyen speciális dolgokra lesz szükséged
    • Ha az EU-n kívülre utazol, akkor útlevélre van szükség – az változó, hogy az egyes országok milyen érvényességi időt követelnek meg.
    • Lehet, hogy vízumra vagy beutazási engedélyre lesz szükséged.
    • Tájékozódj, hogy esetleg van-e szükség valamilyen védőoltásra.
  6. Foglald le a repülőjegyet
    • Ezt minél előbb tesszük, annál kedvezőbbek az árak. Nem vagyok tapasztalt ebben a témában, úgyhogy bővebben erről nem szeretnék írni, rengeteg ezzel foglalkozó weboldal van, keress rá!
  7. Foglald le a szállást
    • Erre a célra rengeteg gyűjtőoldal van. Ha kiválasztottad a szállást, akkor érdemes a hely saját weblapját is felkeresni. Nagyon figyelj a lemondási feltételekre!
  8. Tervezd meg, hogy mit fogtok csinálni az utazás ideje alatt!
    • Előre szólok, hogy nem fog minden a tervek szerint haladni, ezért vedd lazán. Napról-napra tervezünk, nem óráról-órára. Bőven elég délelőttre egy program (pl:városnézés) és délutánra egy program (pl: pihenés a tengerparton).
    • Tájékozódj a látnivalók, az éttermek, a bevásárlóközpontok tekintetében.
    • Számolj az utazási idővel is!
    • Gondold át, hogy hogyan fogtok az egyik helyről a másikra átjutni (autóval, vonattal, taxival, a helyi tömegközlekedést igénybe véve, vagy gyalog).
  9. Ha autóval utazol…
    • ellenőriztesd a műszaki állapotát
    • esetleg gondoskodj assistance szolgáltatásról
    • tájékozódj a célország közlekedési szabályairól
    • tudd meg, hogy kell-e autópálya matrica
  10. Köss utasbiztosítást
    • Ez az a pénz, amelyet soha nem sajnálok kiadni, és mindig örülök, ha kárba vész. Legyen EU-s TAJ kártyád, de mindenképpen érdemes kiegészítő utasbiztosítást is kötni. Nézd át a biztosítási feltételeket, gondold át, hogy mire van szükséged.
    • Ez is intézhető online, akár az indulás előtt egy nappal is.
  11. Válts pénzt.
    • A költségvetésed szerinti összeget váltsd át a célország fizetőeszközére.
    • Ha több, különböző valutát használó országon utazol keresztül, akkor elegendő, ha dollár vagy euro van nálad. Minimalizáld ezekben az országokban a vásárlásaidat, vagy használj bankkártyát. (előtte egyeztess a bankkal a feltételekről)
  12. Készíts csomagolási listát, majd csomagolj be.
    • Itt is érdemes a minimalizmusra törekedni. Minél kevesebb a csomag, annál kevesebb felé kell figyelni. Alsóneműk, pólók, nadrágok, pizsama, cipő… Akár ki is öblíthetsz egy pólót…
    • Ha gyerekkel utazol, akkor légy körültekintő, legyen nálad mindaz, amire feltétlenül szüksége van a gyerkőcnek (ne hagyd itthon az alvósállatot :-))

Ha ezeken a lépéseken szisztematikusan végigmész, nagy baj nem lehet… Persze ez a lista sem tökéletes, úgy ahogyan az utazásod sem lesz az… Légy kész a kompromisszumokra!!!

A mosogatógép tisztítása

kitchen-2165756_1920Arról már többször írtam, hogy az egyik leghasznosabb háztartási gépem a mosogatógép. Jól emlékszem, hogy az első konyhámnál többen próbáltak lebeszélni a beszereléséről, azzal az indokkal, hogy nem mosogat szépen, hogy előtte mindent el kell öblíteni, akkor meg már teljesen mindegy, nem tart semmiből rendesen elmosogatni… Nagyon örülök, hogy nem hagytam magamat befolyásolni, és ma már alig tudom elképzelni az életemet mosogatógép nélkül. Vagy a mosogatószerek, vagy a gépek fejlődtek, de én szinte mindent géppel mosogatok, és tiszták az edényeink és az evőeszközeink.

Persze joggal tehetjük fel a kérdést, hogy miért is kell egy mosogatógépet tisztítani, hiszen makulátlan tisztára mosogatja a tányérjainkat, poharainkat. Ha azonban közelebbről megnézzük, hogy mi a helyzet a géppel, akkor ételmaradékot, zsírt és egyéb szennyeződéseket fedezhetünk fel a sarkokban, a szűrőkben, és számos más nem látható és könnyen hozzáférhető helyen. Az is előfordulhat, hogy kellemetlen szagot tapasztalunk…

Javasolt 2-3 havonta elvégezni az alábbi lépéseket, így mindig biztosak lehetünk abban, hogy a mosogatógépünk a rejtett zugokban is tiszta és higiénikus.

  1. A mosogatógépet teljesen kiürítjük, azaz kipakoljuk belőle a tiszta edényeket, tányérokat, poharakat
  2. Kivesszük a szűrőt, és forró mosogatószeres vízben alaposan megtisztítjuk
  3. Használhatunk kifejezetten erre a célra készült tisztítószert – ezt rendszerint az evőeszközök kosarába kell rakni, és a legmagasabb hőfokú programot kell lefuttatni
  4. Ha kerülni szeretnénk az ilyen típusú vegyszereket, akkor egy tálba öntsünk kb. 3 dl ecetet, és futassuk le a legmagasabb hőfokú programot.
  5. Ha az ecetes program lejárt, akkor szórjunk a gép aljába egy bögre szódabikarbónát, és ismét indítsuk el a legmagasabb hőfokú programot.
  6. Ha végzett a program, akkor nedves, mosogatószeres szivaccsal, ronggyal, fogkefével pucoljuk meg az ajtót – különösen ügyelve az eldugott, nehezen hozzáférhető részekre.
  7. Töltsük fel az öblítő és a sótartályt.

Rendszeresen ily módon karbantartva a mosogatógépet, sokáig elégedetten használhatjuk majd a háztartásban.

Ezt is olvasd el:

Hogyan takarítsam ki a sütőt?

Milyen mosogatógépet vegyek?

Minimalizmus – mit is jelent ez?

field-2374433_1920A minimalizmus egy hozzáállás, egy koncepció, amely egy egyszerűbb életet, életmódot, gondolkodást eredményez. Megpróbáljuk egyszerűsíteni, amit csak lehet. Ne gondoljuk, hogy ez egy egyik napról a másikra végrehajtható feladat. Ez egy gondolkodásmód, cselekvések sorozata, amely akár éveket, évtizedeket  is igénybevehet, azonban az eredményét, hatását napról-napra érezni fogjuk.

Nem csak lomtalanításról és rendszerezésről van szó, hanem beszélünk az étrendről, a pénzügyekről, a teendőkről, az időbeosztásról, a munkáról, az emberi kapcsolatokról. Eltávolítjuk azokat a dolgokat, kapcsolatokat, érzéseket az életünkből, amelyeknek nincs hozzáadott értékük.

Milyen előnyei vannak, mire számíthatunk, ha elkezdünk tudatosan foglalkozni a minimalizmussal?

  • több pénzünk marad, amelyet a számunkra fontos dolgokra fordíthatunk (utazásra, megtakarításra, élményekre)
  • kevesebb lesz a stressz az életünkben
  • szabadabban élhetünk
  • új dolgokat fogunk megtapasztalni
  • többet fogjuk használni a kreativitásunkat
  • megteremthetjük az egyensúlyt az életünkben

Előfordulhat, hogy érezzük a változtatás szükségességét, azonban fogalmunk sincs, hogy hol kezdjük el azt.

Nézzünk néhány alapvető lépést, amelyet akár azonnal elkezdhetsz:

  1. Határozd meg a miértet. Miért szeretnél változtatni? Mi zavar legjobban a jelenlegi életedben? Ezt elvégezheted fejben is, de én hiszek az írásban, legfőképpen a kézírásban. Ne bonyolítsd, egy darab papír megteszi – nem kell rögtön egy új füzetet kezdeni ezért.
  2. Alakíts ki egy minimalista zónát a lakásban. Kezdd egészen kicsiben. Lomtalaníts egy polcot, a dohányzóasztalt vagy az étkezőasztalt. Ha tetszik, amit ez a terület nyújt, amikor ránézel, amikor használod, akkor lépj egy lépéssel tovább. Legyen egy újabb polc, jöjjön a konyhapult. Haladj egészen apró lépésekben. Így a “rendezett zónád” napról-napra, hétről-hétre növekedni fog. A minimalizmus nem csak a tárgyakról szól, azonabn ezen a területen a legegyszerűbb elkezdeni.
  3. Mielőtt vásárolsz tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
  • Szükségem van erre a dologra, vagy csak birtokolni akarom?
  • Biztosan újat kell belőle vennem? Nem szerezhető be használtan?
  • Most azonnal van rá szükségem? Nem várhat esetleg néhány hónapot? (sok esetben ennyi idő alatt csökkenhet az ár)
  • Nem tudom valakitől kölcsönkérni?

4. Határozd meg azokat a területeket, ahol nem kötsz kompromisszumot

Én például nem kötök kompromisszumot az ételek tekintetében. Igyekszem kerülni az előre csomagolt ételeket, még ha azok elkészítése sokkal egyszerűbb is.

5. Digitális rendszerezés

  • íratkozz le a felesleges hírlevelekről, amelyek semmilyen információt nem tartalmaznak, kizárólag csak vásárlásra buzdítanak
  • megfontoltan vásárolj on-line is – biztosan veled is előfordult már, hogy addig pakoltad a kosaradat, amíg el nem érted az ingyenes szállítást jelentő értékhatárt

6. Kezdd el tudatosan vezetni az életedet

A minimalizmus eszméje, a minimalista életstílus folyamatosan terjed. Nem kell minden gondolatát beépítenünk az életünkbe, nem kell minden egyes lépését alkalmaznunk. Egy próbát azonban mindenképpen megér az, hogy energiát fektessünk abba, hogy megtaláljuk azokat a területeket, ahol pozitív hatása van az életünkre.

Ezzel kapcsolatban korábban írtam:

Minimalista háztartás

Takarékosság a háztartásban

David Allen – Bármire készen (52 lépés a produktivitáshoz) #3

Bármire készenElső rész

Második rész

A harmadik fejezetben arról van szó, hogy hogyan találjuk meg az arany középutat a túlszervezettség és a teljes szervezetlenség között.

Az író két alapszabályt határoz meg: koncentráció és kooperáció. Ez a két tényező biztosítja a számunkra szükséges szabadságot és struktúrát, így maximalizálni tudjuk hatékonyságunkat.

Koncentrálnod kell az adott feladatra, amelyet éppen végzel, de együtt is kell működnöd más emberekkel – legyen szó a családodról, a munkahelyedről, de akár a szabadidődről. A két dolog között meg kell találni az egyensúlyt.

Feladatok/Gondold át!:

  • Mitől szeretnél igazán megszabadulni? Milyen típusú fegyelemre van szükség, hogy ezt megtehesd?
  • Hol lehetnél egy kicsit lazább?
  • Hol kellene nagyobb szervezettség?